Táto webová stránka používa súbory cookie, aby ste pri jej návšteve mali čo najlepší zážitok. Pre viac informácií si prečítajte naše zásady ochrany osobných údajov. Ak si želáte akceptovať použitie nepodstatných súborov cookie, kliknite na tlačidlo "Súhlasím"
Maroš Ambrozy
Umelá inteligencia je dnes často diskutovaným pojmom. Sme ňou konfrontovaní prostredníctvom rôznych technológií, ako sú napríklad smartfóny a TV platformy. Okrem toho má veľké využitie v oblasti vedy a výskumu. Výnimkou teda nie je ani výrobný priemysel. V tomto odvetví má umelá inteligencia potenciál zmeniť spôsob, ako dnes výrobné spoločnosti plánujú, vyvíjajú a fungujú.
S využitím umelej inteligencie ako je strojové učenie, spracovanie prirodzeného jazyka, počítačové videnie a iné môžu výrobné spoločnosti získať obrovské výhody, medzi ktoré patria:
podrobný prehľad o prevádzke,
optimalizácia procesov,
otváranie nových trhov.
Všetky vyššie uvedené formy umelej inteligencie však nie sú úplná novinka a existujú už niekoľko rokov. Preto teda nastáva otázka:
Prečo stále viac a viac spoločnosti nevyužíva tento potenciál vo vlastný prospech?
Podľa World Economic Forum polovica opýtaných spoločnosti celosvetovo už aktuálne využíva umelú inteligenciu. V roku 2017 využívala umelú inteligenciu každá piata opýtaná spoločnosť celosvetovo. V číslach síce vidno progres, avšak prezentuje sa skôr ako opatrný.
Ako som už spomínal vyššie, benefity umelej inteligencie sú pre výrobný priemysel nepopierateľné, existuje však aj niekoľko náročných výziev, ktoré je potrebné zvládnuť pre dosiahnutie úspešnej implementácie. Medzi ne predovšetkým patria infraštruktúra, dáta, náklady a kyberbezpečnosť.
Na implementáciu umelej inteligencie do výroby je nutná vhodná infraštruktúra. Či už ide o hardware alebo software, musia spĺňať požiadavky na prevádzku algoritmov umelej inteligencie. Dôležitou súčasťou je taktiež úložisko resp. spôsob ukladania a následne spracovanie dát. Nevyhnutnosťou je taktiež kvalifikovaný personál, ktorý bude vedieť vyvíjať a implementovať AI riešenia do spoločnosti a výroby.
Ďalšou veľkou výzvou sú dáta. Algoritmy umelej inteligencie potrebujú obrovské množstvo dát na učenie a následnú predikciu. Zber a spracovanie dát môže byť kľúčovou výzvou špeciálne pre spoločnosti, ktoré doposiaľ neinvestovali do digitalizácie.
Implementácia umelej inteligencie predstavuje nie lacnú investíciu. Spoločnosti sú preto opatrné a zaujímajú sa o návratnosť, a teda často porovnávajú potrebné náklady voči benefitom, ktoré im umelá inteligencia prinesie. Na druhú stranu, množstvo spoločnosti už zistilo, že benefity AI, ako sú zvyšovanie efektivity a produktivity, prevyšujú náklady spojené s implementáciou umelej inteligencie.
S umelou inteligenciou prichádza aj potenciálne riziko kyberútokov, ktoré môžu spôsobiť prestoje vo výrobe, stratu dát, fyzické poškodenie výrobných zariadení a zamestnancov. Systémy umelej inteligencie môžu byť zraniteľnejšie voči hackerom, čo môže spôsobiť odcudzenie informácii a duševného vlastníctva.
Z vyššie uvedených výziev je jasné, že na implementáciu prvkov umelej inteligencie je potrebné vynaložiť úsilie a financie. Získané benefity však stoja za to.
Je dôležité uvedomiť si, že umelá inteligencia vo výrobných spoločnostiach neponúka len zefektívnenie výrobných procesov a zníženie nákladov. Medzi ďalšie benefity, ktoré môže AI priniesť spoločnostiam patrí kontrola kvality, manažment dodávateľského reťazca, prognózy dopytov a zákaznícka skúsenosť.
Umelá inteligencia dokáže analyzovať veľké množstvo dát a identifikovať vzory, ktoré môže ľudský kontrolór prehliadnuť. Vďaka tomuto môže spoločnosť dosiahnuť vyššiu kvalitu a redukovať chyby na svojich produktoch. Uvedené skutočnosti môžu zásadne znížiť odpad a zvýšiť spokojnosť zákazníka.
Pomocou analyzovania dát od dodávateľov, výrobcov, predajcov môže umelá inteligencia pomôcť optimalizovať skladové zásoby a redukovať nedostatky na sklade resp. prezásobenie. Vďaka tomu sú procesy v oblasti supply chain management efektívnejšie, náklady sú nižšie a spoločnosť získa vyššiu mieru nezávislosti.
Uvedená oblasť je kľúčová pre výrobné podniky, aby vedeli plánovať výrobu a alokovať zdroje. Analyzovaním historických dát a ďalších faktorov pomôže umelá inteligencia predikovať očakávané predaje a upraviť výrobné plány.
Umelá inteligencia môže zlepšiť zákaznícky zážitok poskytnutím personalizovaných odporúčaní a podpory. Pomocou analyzovania zákazníckych dát dokáže umelá inteligencia identifikovať relevantné vzory správania a preferencie, vďaka čomu dokáže zlepšiť odporúčania. Takto pomôže spoločnostiam vyhľadať nové príležitosti v oblasti predaja a zlepšiť lojalitu zákazníkov.